ΣΤΑΜΑΤΗΣ ΚΡΑΟΥΝΑΚΗΣ “Η ΑΛΗΘΙΝΗ ΑΠΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΣΩΚΡΑΤΗ” ΤΟΥ ΚΩΣΤΑ ΒΑΡΝΑΛΗ- ΑΠΟ 23 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ ΣΤΟ ΙΔΡΥΜΑ ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΚΟΓΙΑΝΝΗΣ ΓΙΑ 16 ΜΟΝΟ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ

ΣΤΑΜΑΤΗΣ ΚΡΑΟΥΝΑΚΗΣ "Η ΑΛΗΘΙΝΗ ΑΠΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΣΩΚΡΑΤΗ"

 

Από Πέμπτη 23 Οκτωβρίου έως Κυριακή 16 Νοεμβρίου 2014
Κάθε Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο στις 21:00 & Κυριακή στις 20:00

Η ΑΛΗΘΙΝΗ ΑΠΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΣΩΚΡΑΤΗ
ΤΟΥ ΚΩΣΤΑ ΒΑΡΝΑΛΗ
Πολιτική μουσική πράξη παντός καιρού

Σκηνοθεσία: Ένκε Φεζολλάρι
Σωκράτης: ο Σταμάτης Κραουνάκης
Κατήγοροι – Μαθητές: Σπείρα-Σπείρα

Ο Σταμάτης Κραουνάκης και η Σπείρα – Σπείρα επαναλαμβάνουν
για δεκαέξι παραστάσεις
την «Αληθινή απολογία του Σωκράτη» του Κώστα Βάρναλη,
μετά από γενική απαίτηση όσων δεν πρόλαβαν να το δουν.
Με διθυραμβικές κριτικές και συρροή κόσμου
και μετά από παράταση παραστάσεων τον Ιούλιο 2014,
«Η αληθινή απολογία του Σωκράτη» επανέρχεται, καταθέτοντας δυναμικά μέσα στην εποχή, τους λόγους και τις αιτίες
του ανεβάσματός της σε μουσική παράσταση.

ΣΤΑΜΑΤΗΣ ΚΡΑΟΥΝΑΚΗΣ "Η ΑΛΗΘΙΝΗ ΑΠΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΣΩΚΡΑΤΗ"

“Η Αληθινή απολογία του Σωκράτη χρησιμοποιεί το ιστορικό γεγονός της δίκης του Αθηναίου φιλόσοφου για να ασκήσει καταλυτική κριτική στην εκμετάλλευση και την ανελευθερία, χωρίς όμως να αγιογραφεί τον εξαθλιωμένο λαό. Η πρόζα του είναι εξαιρετικά δουλεμένη, ωστόσο το έργο έχει τέτοια ζωντάνια και τόση δροσιά που φαίνεται σαν να έχει γραφτεί μονομιάς. Ίσως πρόκειται για το τελειότερο δείγμα ανόθευτης δημοτικής γλώσσας στη λογοτεχνίας μας, όπως και για το κορυφαίο έργο τσουχτερής, καταλυτικής σάτιρας -ενώ παράλληλα ο Βάρναλης δείχνει, χωρίς όμως να επιδεικνύει, τη σπάνια αρχαιομάθειά του”. Νίκος Σαραντάκος
Η «Απολογία του Σωκράτη» είναι ένα λυσσαλέο έργο γεμάτο κυνισμό, κέφι και γλύκα, ένα κράμα Λυρισμού και Σαρκασμού.
Από την Πέμπτη 23 Οκτωβρίου έως την Κυριακή 16 Νοεμβρίου στις 21:00, επανέρχεται στο Θέατρο του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης.
Μέσα από την «απολογία» επιχειρείται η ηθική αποκατάσταση του Σωκράτη. Ο καθένας από εμάς κρύβει ένα Σωκράτη που θα αποφασίσει να κάνει έναν πόλεμο και θα ριχτεί, ανεπιστρεπτί, στη μάχη.
Η παράσταση επικεντρώνεται στην εκρηκτική προσωπικότητα του Σωκράτη που δημιούργησε ο Κώστας Βάρναλης, μ΄ αυτή την προσωπικότητα «ταυτίζεται» ερμηνευτής (αυτή τη φορά) ο Σταμάτης Κραουνάκης.

Μια απολογία ρεσιτάλ. Ένα μουσικό θέατρο δρόμου.

Η Δημοτική γλώσσα και η αρχαιογνωσία του μεγάλου Έλληνα Ποιητή χορεύουν αντάμα στο σατιρικό αυτό έργο.
Το έργο αυτό αποτελεί καίριο κορμό της επαναστατικής τέχνης. Ο ήρωας δηλώνει: «Γλεντάω και ΄φραίνομαι να σας δαγκώνω», αναφερόμενος στους καταπιεστές της ανθρώπινης ύπαρξης. Αυτή είναι και η πεμπτουσία του έργου.

Ο Σταμάτης Κραουνάκης ερμηνεύει τον βαρναλικό Σωκράτη.
Οι καλλιτέχνες της Σπείρας μοιράζονται μαζί του τα λόγια του Βάρναλη.
Άλλοτε ως μαθητές, άλλοτε ως κλέφτες, άλλοτε ως μελλούμενες γενιές,
κατήγοροι, λαός, σωκράτηδες.
Τραγουδούν μοναδικά τα λυρικά και επικά στάσιμα, μελοποιημένα από τον Άρη Βλάχο. Σκηνοθέτης κι οδηγός ο Ένκε Φεζολλάρι.
Το εμβληματικό κείμενο του Ποιητή Κώστα Βάρναλη έρχεται σ’ αυτή την ώρα τη; εθνικής δυστυχίας, να θυμίσει να κωμωδήσει και να βάλει βαθειά το δάχτυλο στην πληγή …
«Λεύτεροι πολίτες δικιά μας η πατρίδα, μα τίποτα δικό μας μέσα σ’ αυτήν, όλα ξένα»…
Συντελεστές:

Σκηνοθεσία: Ένκε Φεζολλάρι
Πρωτότυπη μουσική σύνθεση, πιάνο: Άρης Βλάχος
Σύμβουλος δραματουργίας: Ναταλί Μινιώτη
Βοηθός σκηνοθέτη: Μαρίνα Κανελλοπούλου
Επιμέλεια σκηνικού χώρου και κοστουμιών: Ένκε Φεζολλάρι, Σταμάτης Κραουνάκης
Ήχος: Δημήτρης Μουρλάς
Φωτισμοί: Ένκε Φεζολλάρι
Χειρισμός φωτισμών: Δημήτρης Στίγκας
Φωτογραφίες: Γιάννης Πρίφτης
Διεύθυνση παραγωγής : Ελένη Συροπούλου
Προβολή+Επικοινωνία : Δέσποινα Κραουνάκη

Σωκράτης: Σταμάτης Κραουνάκης

Σπείρα Σπείρα : Μαθητές – Κατήγοροι

Αθηνά Αφαλίδου
Χρήστος Γεροντίδης
Αναστασία Έδεν
Τζέρομ Καλούτα
Σάκης Καραθανάσης
Χρήστος Μουστάκας
Κώστας Μπουγιώτης
Ελευθερία Σικινιώτη
Γιώργος Στιβανάκης

Από Πέμπτη 23 Οκτωβρίου έως Κυριακή 16 Νοεμβρίου 2014
Κάθε Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο στις 21:00 & Κυριακή στις 20:00
Η ΑΛΗΘΙΝΗ ΑΠΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΣΩΚΡΑΤΗ ΤΟΥ ΚΩΣΤΑ ΒΑΡΝΑΛΗ
Πολιτική μουσική πράξη παντός καιρού

Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης
Πειραιώς 206, Ταύρος, Αθήνα 177 78, τηλ. 210 3418 550, φαξ. 210 3418 570
Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο : info@mcf.gr Ιστοσελίδα: www.mcf.gr

Αίθουσα: Θέατρο
Διάρκεια: 80’
Τιμές εισιτηρίων: 16€ κανονικό
12€ Μαθητικό /Φοιτητικό / Κάτοχοι Κάρτας Ανεργίας (ΟΑΕΔ) & Πολυτέκνων (ΑΣΠΕ) & Ευρωπαϊκής Κάρτας Νέων/ Κάτοχοι Κάρτας Πολιτισμού/ Κάτοχοι Κάρτας Club IFA (Γαλλικού Ινστιτούτου) / Κάτοχοι Κάρτας ΙΤΙ (ΕΚΔΙΘ) /ΑμΕΑ / Άνω των 65

ΧΟΡΗΓΟΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
ALPHA TΗΛΕΟΡΑΣΗ
ATHENS VOICE
ΤΟ ΠΟΝΤΙΚΙ
ΣΤΟ ΚΟΚΚΙΝΟ 105.5
ΑΙΧΜΙ.GR
ΕRΤOPEN

Ο Κραουνάκης «έδειξε»: Μελλούμενες γενιές, κατηγόρους, λαό, «Σωκράτηδες»…

Βαγγέλης Λιακόγκονας- ΑΙΧΜΙ.GR

Πράγματι η παράσταση αυτή αποτελεί πολιτική πράξη καθώς στο έργο αυτό ο Βάρναλης, χρησιμοποιώντας το ιστορικό γεγονός της δίκης του Αθηναίου φιλόσοφου, ασκεί καταλυτική κριτική στην εκμετάλλευση και την ανελευθερία, χωρίς όμως να αγιογραφεί τον εξαθλιωμένο λαό. Η επικαιρότητα του έργου είναι αδιαμφισβήτητη και χάρη σ’ αυτήν, αλλά και χάρη στο εξαιρετικό ανέβασμα και στην υπέροχη ερμηνεία του Σταμάτη Κραουνάκη, ο κόσμος ανταποκρίνεται με ενθουσιασμό, διαψεύδοντας τις Κασσάνδρες που ισχυρίζονται ότι ο κόσμος αποζητά το εύπεπτο και την κωμωδία. Όχι, ο κόσμος επιβραβεύει τις ποιοτικές δουλειές, τις παραστάσεις που έχουν να δώσουν κάτι, τις παραστάσεις που φέρουν ακέραιο το πολιτικό μήνυμα των μεγάλων ποιητών όπως είναι και ο Βάρναλης.

Σοφία Αδαμίδου – ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ

Η «Αληθινή Απολογία…» δεν φτιάχτηκε για το θέατρο. Είναι ένα πολύ πυκνό σε νοήματα κείμενο, με βαθύ φιλοσοφικό λόγο (στοχαστικό λόγο) ακόμη και στα πιο απλά του σημεία. Έτσι το τόλμημα του Σταμάτη να του δώσει θεατρική διάσταση ήταν απόλυτα ριψοκίνδυνο. Τα κατάφερε εξαιρετικά. Άλλωστε αυτός πρέπει να είναι ο αληθινός καλλιτέχνης. Να τολμάει με κίνδυνο να γκρεμοτσακιστεί. Εκ του ασφαλούς τέχνη δεν γίνεται. Ο γράφων που είχε την ευκαιρία να παρακολουθήσει την παράσταση αισθάνεται πως δεν θα μπορούσε να πει τίποτα περισσότερο από το να σας συστήσει να πάτε να την δείτε στις λίγες ημέρες που απομένουν.

ERGATIKOSAGONAS.GR
Ο Σταμάτης Κραουνάκης με τις επιλογές του πρωτοπορεί, εκπλήσσει και συνήθως δικαιώνει. Μα τούτη του η επιλογή είναι κάτι διαφορετικό. Κάνει ένα βήμα να συναντήσει τον «αυτόδουλο πολίτη, που φτασμένος στα έσχατα της απελπισιάς παραδίνεται, για να σωθεί, στο έλεος του Θεού και στους νόμους των Κλεφτών”». Το βήμα αυτό προϋποθέτει και μια δέσμευση. Το έργο να μη χάσει τίποτα από τη σαφήνεια της κριτικής και του μηνύματος.

Ηρακλής Κακαβάνης – FRACTAL.GR
Εν κατακλείδι[=]
η παράσταση «Η Αληθινή Απολογία του Σωκράτη» είναι για την εξαιρετική συγγραφική αποκατάσταση της αλήθειας του μόνου ίσως φιλοσόφου που επηρέασε όσο κανείς και για την άσπρη ιδρωμένη φανέλα του Σταμάτη Κραουνάκη που φέρνει θεατρικά/πολιτικά και επί σκηνής, αυτό που διακαώς επιθυμούμε: μια ρωγμή στο Πλατωνισμό. Ζήτω ο Σωκράτης!
Βαθμολογία: Αριστουργήματα δε βαθμολογούμε ποτέ.

Αριάδνη Καναβάκη – KULTUROSUPA.GR

Η παράστασή τους θα σας κλέψει, θα σας συναρπάσει, θα σας καθηλώσει, θα σας συγκινήσει βαθιά, θα σας κάνει και να γελάσετε. Ποιούν πολιτική πράξη ο Σταμάτης με τη Σπείρα του και οφείλετε να δώσετε το παρών σας σ’αυτή. Κάποτε, θα καμαρώνουμε λέγοντας ότι ήμασταν κι εμείς κοινωνοί αυτής της ποιητικής-πολιτικής δουλειάς που θα έπρεπε να πρωταγωνιστεί στο Ελληνικό Φεστιβάλ και να μας εκπροσωπεί σε ξένα. Γιατί φέρει όλη την Ελλάδα μέσα της.
Βασίλης Μπουζιώτης – ONLYTHEATER.GR
Ο Σταμάτης Κραουνάκης, χειμαρρώδης και επιβλητικός, είναι ο καταλληλότερος για την ενσάρκωση της φυσιογνωμίας του Σωκράτη. Καθηλώνει τον θεατή παίρνοντας από το χέρι ακόμα και τον πιο αδαή και μυώντας τον στα μονοπάτια της φιλοσοφίας, της πολιτικής ιστορίας και της σύγχρονης πραγματικότητας. Με την αιχμηρή εκφορά του λόγου του επιτυγχάνει να φέρει το κοινό αντιμέτωπο με την ευθύνη της ανοχής στο ψέμα, βουτώντας τη γλώσσα του βαθιά στην ψυχή, εκεί που όλοι έχουν κρυμμένη την αλήθεια τους. Για τη Σπείρα Σπείρα, την ομάδα που πλαισιώνει πάντα τον Σταμάτη Κραουνάκη, χαρακτηρισμοί όπως «δεμένη» ή «καλοκουρδισμένη» μάλλον ωχριούν μπροστά στο συναίσθημα που προκαλείται στον θεατή βλέποντας τους

Έλενα Μπολονάση – PAME THEATRO.GR

Είναι πάνω απ΄ όλα ο Χορός που ερμηνεύει τα -εκπληκτικά μελοποιημένα- από τον Άρη Βλάχο αποσπάσματα του ίδιου του κειμένου. Ο Ένκε Φεζολλάρι υπογράφει αντιστοίχως τη σκηνοθεσία, τον εξαιρετικό φωτισμό, τα απολύτως λιτά κοστούμια.
Όλα και όλοι τάσσονται-και σωστά-στην υπηρεσία του Βάρναλη. Δεν θα μπορούσε να γίνει διαφορετικά μία που το ζητούμενο είναι να ακουστεί ο Σωκράτης όταν λέει:«Λεύτεροι πολίτες, δικιά σας η πατρίδα, μα τίποτα δικό σας μέσα σ’ αυτήν, όλα ξένα». Ακούει κανείς εδώ και 83 χρόνια αυτή την φωνή; Όχι διότι στην «Αληθινή Απολογία του Σωκράτη» ο πραγματικός τραγικός ήρωας δεν βρίσκεται πάνω στη σκηνή αλλά κάτω απ΄ αυτήν. Είναι ο κόσμος κι αυτό είναι το δικό του Δράμα. Αυτή είναι η μέγιστη παρακαταθήκη της παράστασης που κάνοντας την «Αληθινή απολογία…» πολιτική μουσική πράξη παντός καιρού, συλλαμβάνει την πρόθεση του Βάρναλη και βάζει απέναντι στον Σωκράτη έναν «οιδίποδα» λαό. Τυφλό τά τ᾽ ὦτα τόν τε νοῦν τά τ᾽ ὄμματα; Θα το δείξει ο καιρός…
Ναταλί Χατζηαντωνίου – ETETRADIO.GR
«Η αληθινή απολογία του Σωκράτη», αυτές τις μέρες και μέχρι το Σάββατο 19 του μηνός, παίζεται στο Ίδρυμα Μιχάλη Κακογιάννη, στην Πειραιώς. Σε εξαιρετική σκηνοθεσία του Ένκε Φεζολλάρι. Εμπνευσμένη μουσική σύνθεση τουΆρη Βλάχου. Υψηλής ποιότητας δραματουργική επεξεργασία της Ναταλί Μινιώτη.Εκπληκτική παρουσία των παιδιών της «Σπείρα – Σπείρα». Και με έναν Σταμάτη Κραουνάκη ε-κρη-κτι-κό και συ-γκλο-νι-στι-κό στο ρόλο του βαρναλικού Σωκράτη.
Μπογιόπουλος Νίκος – ENIKOS.GR
Η «Σπείρα – σπείρα» του Σταμάτη Κραουνάκη στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, σε δημιουργική σκηνοθεσία του Ένκε Φεζολάρι, με σκηνικά – κοστούμια του ίδιου, δίνει μια ευφρόσυνη, διασκεδαστική και ταυτόχρονα βαθιά πολιτική παράσταση της «Αληθινής απολογίας», αφήνοντας να προβάλλει το αυθεντικό και ανθρώπινο πρόσωπο του μάρτυρα της αλήθειας, Σωκράτη. Με την έξοχη, πρωτότυπη μουσική για πιάνο του Άρη Βλάχου, ένα θέαμα κουρδισμένο σε τρομερούς ρυθμούς, με τον πληθωρικό, εκρηκτικό Κραουνάκη στον κεντρικό ρόλο () και με όλους τους συνεργάτες του (Αθηνά Αφαλίδου, Χρήστο Γεροντίδη, Αναστασία Έδεν, Τζέρομ Καλούτα, Σάκη Καραθανάση, Χρήστο Μουστάκα, Κώστα Μπουγιώτη, Ελευθερία Σικινιώτη, Γιώργο Στιβανάκη). Αυτά μόνο θα πω, πηγαίνετε να το απολαύσετε.

Λέανδρος Πολενάκης – ΑΥΓΗ
Επικαλέστηκα μήνυμα από την εφημερίδα (υπαρκτό) και από την θέση μου στο Ίδρυμα Κακογιάννη, διακτινίστηκα από το ασανσέρ υπηρεσίας πίσω στα καμαρίνια. Εδώ άκουγα τον λόγο του Βάρναλη στα πέντε μέτρα και αφέθηκα στον τοίχο για να καταλάβω, να νιώσω, να δω αλλιώς τον κύριο Κραουνάκη και την Σπείρα, τον συνθέτη Άρη Βλάχο και το κοινό. Λόγος χειμαρρώδης, λόγος ποιητικός, λόγος που τούμπαρε τον κανονικό λόγο του Πλάτωνα. Ας μην ξεχνάμε πως ο Σωκράτης δεν ήταν φιλόσοφος, μια μέθοδο πρότεινε αλλά πολεμήθηκε για αυτό ακριβώς: γιατί πήγε να αλλάξει τον τρόπο. Λόγος επίσης όχι επίκαιρος γιατί αν έτσι τον χαρακτηρίσω θα είναι σαν να δέχομαι πως μια μέλλουσα (με την σειρά της) επικαιρότητα θα τον βάλει στο χρονοντούλαπο. Λόγος άχρονος και κλασικός. Δεν ξέρω αν θα προλάβετε τις επόμενες 8 παραστάσεις για να δείτε μια συγκλονιστική στιγμή ενός μη-ηθοποιού αλλά ηθοποιού με αριστοτεχνικές μουσικές παύσεις και των ταλαντούχων και πειθαρχημένων παιδιών που πιάναν σαν δάδα την στροφή της σελίδας και την γύριζαν. Ξέρω πως οφείλω να μετακενώσω την φράση “δικιά μας η πατρίδα αλλά τίποτε δικό μας μέσα σε αυτήν” και τα τελευταία δύο μουσικά θέματα του συνθέτη Άρη Βλάχου, μνημείο μουσικού θεάτρου. Σκηνοθεσία του Ένκε Φεζολάρι-που εξελίσσεται σε μια μεγάλη δύναμη της νέα φρουράς- μετρημένη, ζυγισμένη.
Κυρίες και κύριοι η φλεγόμενη Αληθινή Απολογία του Σωκράτη του Βάρναλη ακούγεται εδώ δίπλα μας από τον Κραουνάκη και τα παιδιά του για οκτώ ακόμη μέρες
ΥΓ Μέσα στο πλήθος ξεχώριζε η μπρεζνιεφική και ευγενής φιγούρα του κυρίου Κουτσούμπα (ΓΓ της ΚΕ του πιο ιστορικού κόμματος αυτού του τόπου), Συγκινημένος και δικαιωμένος για τον λόγο και του δικού του ποιητή.
Δημήτρης Μανιάτης

Και η αλήθεια είναι ότι όταν η Σπείρα Σπείρα τραγουδάει το τελευταίο τραγούδι της παράστασης («Λέφτεροι Πολίτες») και ο Κραουνάκης λέει «δικιά μας η πατρίδα μα τίποτα δικό μας μέσα σ’ αυτή/ όλα ξένα, όλα ξένα», η… αλογόμυγα δίνει γερή δαγκωματιά, για να ‘χεις να πορεύεσαι, ώρα μετά.
Χάρις Ποντίδα – TOSPIRTO.GR

 

Αγαπητοί φίλοι και φίλες εν όψει των επαναλήψεων των παραστάσεων του Σωκράτη, ίσως θα σας έλεγε πολλά αυτό το κείμενο που δημοσιεύθηκε στον Ημερόδρομο λίγο πριν από τις παραστάσεις του Ιουλίου.
Οι άνθρωποι που το είδαν το έργο και το επικοινώνησαν
υποχρέωσαν και την επανάληψη.
Επισυνάπτουμε και κάποια λόγια εκλεκτών φίλων
από τους πρώτους μας θεατές.

Τα υπόλοιπα θα τα βρείτε στο δελτίο τύπου.
Φαίνεται ότι η ζωή της παράστασης δεν τελείωσε εκεί τον Ιούλιο.

Σας ευχαριστώ για όλα όλους κι όλες

Σταμάτης

Πάμε δυνατά
Ο Σταμάτης Κραουνάκης γράφει για τον ΗΜΕΡΟΔΡΟΜΟ

Αναρωτιούνται αφελώς κάποιοι γιατί ενδύομαι το κείμενο του Βάρναλη μέσα στο κατακαλόκαιρο. Άκουσα από πολλές μεριές αυτή την απορία. Κυρίως από κολλημένους και από ημιεγράμματους ψευδοσυστημικούληδες η χλεχλέδες νεοφιλελέδες…

Αλλά (χαχαχαχα) κι από συναδέλφους της μουσικής, που αυτά δεν τα πολύ κατανοούν. Αυτοί είναι και οι πιο αθώοι, που μου τηλεφωνήσανε να τους βαστήξω θέσεις: «Ρε συ, θέλει να ‘ρθει η γυναίκα μου!!»… Κορίτσια μου εσείς αγαπημένα!!!

Γραμμένο τον καιρό του ιδιώνυμου και του Καλπακίου… Όταν μάντρωναν τους αριστερούς φαντάρους σε ειδικό στρατόπεδο… Αντιστοιχία (όχι;) με τις φυλακές Γάμα. Ο Κιμούλης μόνο όταν του το ανάγγειλα, μου είπε: «Σε καταλαβαίνω, κάνεις πράξη».

Όπως εδώ και μήνες κατακτούσα το κείμενο να το κάνω δικό μου για ν’ αρχίσω σιγά σιγά πια να το μιλάω σα φυσική μου κατάσταση, άρχισε η αγαπημένη μου «αλογόμυγα» να ρουφάει ό,τι ζάχαρη της ρίχνανε γύρω γύρω… Άνθρωποι και ιδέες που έρχονταν να ρίξουνε φως στο άδυτο ασυνείδητο του βαρναλικού Σωκράτη.

Από την Ευγενία Βαμβακά και την αγαπημένη μου Νίκη, που φροντίσαμε τα ρούχα του ήρωα, να ‘ναι μαλακά, ελαφριά και ελληνικού πένθους, μαύρο και μπλε, τον Γιώργο που μου έφτιαξε τα παπούτσια του, ξέχειλα δέρματα δεμένα. Ο παππούς του Γιώργου έφτιαχνε τα παπούτσια της Κάλλας…

Βόλτες στο Περιστέρι ξανά και ξανά, μέσα στο λιοπύρι να βρω το βήμα του ήρωά μου…

Μέχρι τον Νίκο Σαραντάκο που τον πέτυχα από τo φεησμπουκ, χάρη στη συντρόφισσα Ελένη Αργυρίου. Ο οποίος Σαραντάκος, μου φώτισε λεπτομέρειες και σημεία, σε σχέση με τη γλώσσα: «Κάνεις το σπουδαιότερο πεζό κείμενο της δημοτικής γλώσσας»

Δίπλα μου η θεατρολόγος Ναταλί Μινιώτη, το κάναμε το κείμενο φύλλο και φτερό.

Από την επανάληψη και την εκμάθηση στη θεία λειτουργία Αυτό γιατί για τους ανόητους είναι ένα αριστερό κείμενο. Για τους Έλληνες είναι ένα μνημείο.

Κανείς κατανοεί ότι η πειθαρχία, και η πίστη αυτή τη στιγμή στην τέχνη, είναι αυτό που μπορεί να κάνει ένας καλλιτέχνης για ν’ αποφύγει την οίηση, το κάμωμα και την αναισθησία των καιρών, απ’ την μια και την εύκολη εξαγορά της λαϊκής αγανάκτησης, από την άλλη.

Με το κείμενο του μεγάλου αυτού Έλληνα ποιητή, ξαναβρήκα ήσυχα και δυναμικά το ρολόι του προσωπικού μου μηχανισμού, τη δύναμη του ηχείου, το κοντρόλ της αναπνοής. Την συντροφικότητα της δημιουργίας, με τους συνεργάτες. Όχι ότι αυτό μου ‘λειψε ποτέ, αλλά είχαμε πια όλοι «ένα ψυχομέτρι» ακριβείας ν’ ανοίξουμε στον κόσμο, τις λέξεις και τα νοήματα, γραμμένα το ‘31 σαν να γράφτηκαν χτες, Σήμερα, αυτή τη στιγμή.

Μέγας Κοροϊδευτής ο ήρωας Σωκράτης του Βάρναλη. Κοντά μου μισό χρόνο (ή από πάντα…), με περίμενε στη γωνία να τον ενδυθώ στην πιο δύσκολη ώρα. Με την ελευθερία την απόλυτη: «Αφού πεθαίνω, μαλάκες, θα τα ακούσετε τώρα όλα»!

Όσοι αναρωτήθηκαν «τι τα θέλει αυτά τώρα, γιατί δεν πάει μια βόλτα τα τραγούδια του», ας μεταφράζουν τη ζωή τους όπως έχουν συνηθίσει. Εκείνοι που αναζητάνε δυνάμεις για την καινούργια άνυδρη και σκοτεινή εποχή της ανθρώπινης ύπαρξης, θα με καταλάβουν.

Γι’ αυτούς, εμάς, το κάνω. «Τα τυφλά κινήματα της ψυχής, άμα πιάσεις να τα κάνεις προστάγματα της λογικής, πάει, τα σκότωσες»

Υστερόγραφο (1): Ο Ενκε Φεζολλάρι, ο Άρης Βλάχος, η Μαρίνα Κανελλοπούλου, η Σπείρα και η Ελένη Συροπούλου, ήταν μαζί, με ήλιο, στο νεκροταφείο του Κεραμεικού. Φωτογράφησε ο Πριφτης ένα μεσημέρι… Μεγάλο μάθημα. Για πάντα.

Υστερόγραφο (2): «Η “Απολογία” γράφτηκε στα 1931 σαν ένα είδος διαμαρτυρίας ενάντια στην τοτεσινή «δημοκρατία» του ιδιωνύμου, του Καλπακιού και των διαφόρων στρατιωτικών κινημάτων, που είχανε κατακουρελιάσει τις συνταγματικές ελευθερίες του πολίτη κι είχανε διαφθείρει ολάκερο το δημόσιο βίο της χώρας και προετοιμάσει τη διχτατορία της 4ης Αυγούστου. Η τυραννία αυτής της μαύρης εποχής κι αργότερα των δυο ξενικών κατοχών ίσαμε σήμερα, κάνουνε τη σάτιρα της “Απολογίας” τόσο επίκαιρη τώρα, όσο είτανε και τον καιρό που γράφτηκε. Μερικοί νομίσανε, πως με τούτο το έργο “υβρίζεται” η αρχαία Ελλάδα και ο μεγάλος φιλόσοφος, ο Σωκράτης. Λάθος. Με το πρόσχημα της αρχαίας Ελλάδας και της σωκρατικής φιλοσοφίας σατιρίζεται η σημερινή αντιδραστική Ελλάδα κ’ η “κοινή γνώμη” του κοπαδιού, των “προδομένων ελλήνων” (όπως θαλεγε ο Σολωμός) που η κυρίαρχη τάξη τους τυφλώνει τόσο πιτήδεια, ώστε αν μη μπορούνε να βλέπουνε και να κατανοούνε την πραγματικότητα. Όσο για το Σωκράτη, νομίζω, πως “αθωώνεται” κάνοντάς τον ν’ αναγνωρίζει στο τέλος της ζωής του τις ζημιές της ιδεαλιστικής του φιλοσοφίας (…)» (Από τον ΠΡΟΛΟΓΟ του Κώστα Βάρναλη, στην τρίτη έκδοση της «Αληθινής απολογίας του Σωκράτη), εκδόσεις Κέδρος)

 

Be first to comment